Tre Uger Som Veganer…

Mandag den 18. august har jeg levet som veganer i tre hele uger. Det var den tidsramme jeg havde sat i forsøg på at vende en vane og det har medført:

Et vægtab på 4 kg. og adskillige cm. 
Hold nu kæft, hvor er jeg glad! Jeg troede, at min krop var faldet i søvn i timen! Faktisk tog jeg en alvorlig samtale med min krop - hver dag den første uge som veganer, talte jeg højt med mine fedtceller - jeg befalede dem at forsvinde og jeg sagde til min krop, at nu havde jeg gjort mit og nu var det altså kroppens tur til at lave noget. Jeg har knoklet i det fitness center hele sommeren uden synlige resultater - hverken i spejl, på målebånd, eller vægt, hvilket i sig selv er yderst demotiverende! Men min krop har simpelthen responderet SÅ fint, så nu siger jeg tak til den og husker den på, at vi altså fortsætter i samme stil :-)

Synligt større og tydeligere muskler - dog uden at jeg ligner en gorilla … Faktisk langt fra endnu..

Større udholdenhed ved H.I.T. (High Intensive Training), men også til yoga.

Naturlig følelse af sult og mæthed. Noget jeg ikke specielt lider af ellers.

Stabilt blodsukker!
I fredags (8. august) spiste jeg en muffin. Jeg havde bagt veganer-squash-muffins (der nu ligger i fryseren og skal bruges til Isabellas fødselsdagskage) med rørsukker i. Jeg har, uden problemer, ikke rørt sukker i alle de dage jeg har veganeret. Men dagen efter jeg havde spist en muffin - lørdag morgen lige i starten af træningen, begyndte min krop at ryste, som den har gjort så mange gange før ved lavt/ustabilt blodsukker. Jeg kunne ikke rigtigt tage mig af det, så jeg kørte igennem med træning og det gik over. Senere om lørdagen, synes jeg, at det var weekend nok til, at jeg måtte tage endnu en muffin. 10 min. efter jeg havde spist den, fik jeg hovedpine og følte mig enorm træt, hvilket jeg ikke tidligere har mærket så kraftigt ved at spise noget med sukker i. Desuden meldte lysten til kaffe sig meget brat. Blodsukker-rystnen kom igen søndag morgen til træning sammen med en massiv nedsat energi.

Naturlig træthed om aftenen. Jeg lider som sådan ikke af søvnproblemer, men når børnene ikke er hjemme, kan jeg være meget længe om at falde i søvn og vågne mange gange i løbet i af natten.

Naturlig friskhed om morgenen. Det kan være en udfordring at føle sig udhvilet næste morgen, hvis man ikke har sovet ordentligt. Men min krop har ikke været på overarbejde med at fordøje tung kød-holdig mad hele natten, og selv om jeg på ingen måde har sultet (!!!) Føles det som om, min krop og min fordøjelse er mere i balance uden animalske produkter.  

Nedsat lyst til kaffe. Her tænker jeg selv, at det skyldes, at min krop ikke længere har brug for kunstige opkvikkende stimuli. Jeg bandlyser ikke kaffe, trods det dræner kroppen for mineraler, men hvis jeg ikke har lyst til det i samme grad som før, er der jo ingen grund til at drikke det.

Øget udrensningsprocess af cillulite på min baglår og baller, hvilket er noget jeg har forsøgt at bekæmpe, som 1000 x-factor-deltagere, der alle vil være dét unikum der vinder 1. pladsen.

Pænere maveskind - Udrensningsprocessen er også hjulpet rigtigt godt på vej af 3-4 dage om ugen med yoga i 40 graders varme, hvor den infrarøde varme, varmer kroppen op indefra. Og eftersom jeg dyrkede yoga i infrarød varme, før jeg spiste veganermad, så ved jeg med sikkerhed, at varmen virker. Det har været meget tydeligt! Men efter jeg gik all vegan tog mit maveskind et meget stort skridt i den rigtige retning.
Jeg har desværre en mave, der efter sidste graviditet er meget tydeligt mærket af strækmærker og hud, der ikke vil trække sig sammen. Jeg ved, at kvindekroppen skal hyldes og æres - tænk hvad den har gennemgået! Men jeg flipper bare ikke ud af begejstring, når jeg ser på min mave...  Jeg vil ikke belemre jer med et billede…
Jeg har været til to forundersøgelser hos to forskellige plastikkirurger, der begge har sagt, at mit maveskind aldrig vil kunne hele sig selv og at træning selvfølgelig er godt, men det vil ikke kunne redde mit maveskind. Den gode nyhed var, at jeg sagtens kunne få en flad og stram mave igen og at det kun kostede 45.000 kr. Men øget livskvalitet er jo umuligt at prissætte!
Men en ting er, hvad yoga i det infrarøde rum, samt H.I.T. har gjort ved min mave indtil videre, en anden ting er, hvad to uger uden animalske produkter har gjort! Det har simpelthen givet et boost, jeg slet ikke havde set komme. Jeg er SÅ uendelig glad for, at jeg ikke har et stort ar på min mave lige nu, men i stedet for har noget maveskind, der langsomt er ved et trække huden sammen. Jeg ved ikke, om maveskindet kan blive helt stramt igen.
Gad vide om, om der sidder andre kvinder med eftergraviditets-maveskind og erfaringer der modsiger plastikkirurgerne???

Ingen spændinger i brysterne….Ja, det er lige så grænseoverskridende for mig at skrive "spændinger i brysterne", som det er for dig at læse! Tro mig, jeg skriver det kun, fordi jeg synes, at jeg kan se en vigtig pointe. Måske sidder der andre kvinder, og læser lige nu, med samme smertefulde spænding i brysterne én gang om måneden lige inden menstruation. Ellers inviterer jeg ikke sådan lige alle mennesker til info om min cyklus.
Jeg har aldrig været afslappet, når jeg skulle tale om menstruation og jeg kan mærke, at jeg er lige så anspændt, når jeg skriver om det…Og jajajaja jeg ved godt, at det er det mest naturlige ting i verden for en kvinde og uden den kunne vi slet ikke få børn og vi skal prise og ære menstruationen.. Men jeg synes bare ikke, det er lækkert at tale om, og så er den altså ikke længere! Men nu gør jeg det alligevel… 
Den er helt sikker - dagene op til min menstruation får jeg brystspændinger så smertefulde, at det er svært at kramme børnene, tumle med dem, løbe, ligge på maven og min kæreste vil sende mig til lægen og så videre.. jeg tror, du har fanget den…  denne gang har det været forbløffende anderledes. Jeg havde meget små spændinger og de varede kun i to dage, og de var ikke smertefulde, og jeg har rent faktisk ikke lyst at flå mine bryster af og kyle dem ud af vinduet. Det er virkelig fantastisk! Da jeg tackler smerte meget ynkeligt…
Men min vigtige pointe er, at jeg synes endnu engang, at føle mig bekræftet i, at jeg har fjernet noget fra min kost, der har skabt meget forstyrrende ubalancer. Og der kunne jo sidde en kvindelig læser, med samme problem og få lyst til at teste sin kost. I så fald kunne det være interessant at høre om.

Og nu ikke mere om det..  

Ingen bemærkelsesværdig sukkertrang. Den har tittet frem i få minutter et par gange, men er så forsvundet ud i det blå igen.
I min første veganer-uge var min sukkertrang fuldstændig væk. Jeg havde i vanens magt købt 100 gram lækker mørk chokolade.
Sådan noget som jeg før, på uhyggelig kort tid, kunne omsætte fra en pakke fint emballeret mørk chokolade til noget uigenkendeligt emballage uden spor af indhold.. Det var ikke et kønt syn, men det var grundigt!
Denne her nyligt vane-indkøbte chokolade, har jeg spist meget lidt af. Jeg kan næsten ikke få det ned, så det ligger der endnu. Det er altså nyt for mig!

Under min anden veganer-uge er jeg et par gange stødt på sukkertrangen, men dog på en mere naturlig og ikke abstinens-lignende måde! Jeg har jo så på 2.-ugen spist i alt to veganer-sqaush-muffins med brun farin i. Jeg spiste dem som en dessert efter et solidt veganermåltid, og jeg betalte, som før nævnt, prisen for at have spist dem i form af ustabilt blodsukker og akut hovedpine. Så nu bliver de pænt liggende i fryseren til jeg skal lave resten af Isabellas fødselsdagskage.

Jeg må jo desværre også indrømme, at jeg om onsdagen i 2.-uge fandt mig selv, efter H.I.T., sammen med min veninde, Natasja, stå inde i Yoggi Berry Frozen Yogurt (navnet alene klinger hult af tomme sundhedsløfter) og tjekke konceptet ud. Vi besluttede os for at testsmage det. Jeg lavede mig personligt en aftale om, at nyde den lille portion jeg havde taget trods, at den ikke var særlig vegansk og uden tvivl fyldt med sukker, men jeg nægter at banke mig selv oven i hovedet for ikke at have været standhaftig. Det smagte ok, og nu har jeg så smagt det og mine slimhinder blev akut irriteret, men da jeg jo egentlig er mælkeallergiker, er det ikke så underligt.
Og må jeg da lige tilføje, at det både er i Ballerup og Lyngby lige overfor Fitness World, at de har placeret sådan en biks lige. Det havde været federe for mig med en To Go-salatbar eller noget, men det var de da ligeglade med.

Ingen lyst til vin… Her fik jeg malet et billede af mig selv som en vin-drikkende mor, der går ind under kategorien "kvinder der drikker mere end det anbefalede" Uden at jeg synes, at jeg har et problem. Men på aftenener hvor jeg før kunne se det hyggelige for mig i at få et glas vin, er lysten nu stærkt reduceret. Jeg har dog drukket et par glas vin en gang imellem og det synes jeg også, der skal være plads til i mit liv.

Jeg startede mit eget ikke-videnskabelige projekt for tre uger siden, hvor jeg har skabt min egen empiri ud fra egne erfaringer.
Det var været overraskende nemt at gennemføre. Det gjort noget virkelig godt for min krop både indvendig og udvendig. Jeg ved, at jeg ikke kan redde alle dyr og hele planeten, men jeg starte med at gøre mit og det føles virkelig godt!
Jeg har slet ikke lyst til at gå tilbage til at spise kød, så jeg fortsætter som veganer. 
Min krop har det mærkbart meget mere harmonisk uden animalske produkter, så måske tager det kun tre uger at skabe en ny vane….

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den ærlige jobansøgning

Tillykke, du har vundet et antidemokratisk samfund!

Overskudsmødre med stor fed løgn på!