Den ærlige jobansøgning



Jeg søger aktivt efter et mere studierelevant arbejde inden for HR og ledelsesudvikling. Jeg har et arbejde, men det er så studierelateret, som jeg kunne ønske mig, og efter 4 år på universitetet, vil jeg bare rigtigt gerne ud og finde ud af, hvordan al den teori, jeg er blevet fodret med, bliver omsat til praksis.
Jeg bruger lang tid på ansøgningsprocessen og derfor er det en relativ tom fornemmelse, når jeg ikke får jobbet, og samtidig undrer det i øvrigt også, at de vil gå glip af mig.. Måske er det mine ansøgninger, der er problemet. Måske skriver jeg bare virkelig dårlige ansøgninger... Så det har jeg forsøgt at arbejde på.
I de job jeg søger, klinger en jævn enslydende beskrivelse af  jobudbyderens forventninger til ansøgerne... Jeg kan fint leve op til deres forventninger... Fx skriver Bech-Bruun i et jobopslag:

"Vi søger en dygtig uddannelseskonsulent, som kan hjælpe os med at udvikle og styrke vores uddannelsesfunktion, Bech-Bruun Academy.

(...)

Om dig
Vi forestiller os, at du har en universitetsuddannelse, fx inden for business administration, marketing eller lignende, eller at du har tilsvarende erhvervserfaring med at projektlede, udvikle, planlægge, koordinere og drive store og små projekter. Din tilgang til arbejdet er målrettet, systematisk og struktureret.
Derudover forventer vi, at du:
  • Har organisationsforståelse.
  • Tænker strategisk og formår at argumentere og formulere dig både skriftligt og mundligt.
  • Holder dig ajour med hvilke kompetencer, der efterspørges af både medarbejdere og marked.
  • Arbejder konstruktivt i samarbejde med andre og trives i et hektisk miljø med mange forskellige opgaver og mange deadlines - uden at tabe overblikket.
  • Sætter pris på ansvar, arbejder selvstændigt og er grundig med dine opgaver.
Som person er du udadvendt og god til at kommunikere med alle. Du er serviceminded, hjælpsom, positiv, initiativrig og selvkørende - og er drevet af et stærkt engagement."

Jeg svarer:

Det er med stor interesse, at jeg søger jobbet som Bech-Bruuns nye uddannelseskonsulent.
Som uddannelseskonsulent kan jeg bidrage med min erfaring i at planlægge og lede projekter, samt med innovative løsninger og fagligt relevant viden inden for udvikling af uddannelse i Bech-Bruun.

Jeg har 15 års erfaring som CEO i Min Familie, der er en veldrevet organisation, som hvert år leverer et positivt resultat. Jeg kan derfor bidrage med dybdegående organisationsforståelse i samtlige organisatoriske led.

I min nuværende funktion i Min Familie, har jeg eksempelvis fokus på, hvordan afdelingen drenge-teenage-værelset skal motiveres vedholdende, for at deltage i det sociale fællesskab, hvilket er en styrke i en virksomhed. Derfor jeg både med intrinsic og extrinsic motivationDrenge-teenage-værelset primærfunktion er vedligeholdelse af virksomhedens eksterne netværk, hvilket ofte foregår via de sociale medier og yderst engageret! Jeg kan altså også bidrage viden og rammesætning om sociale medier og e-learning og kommunikation i forhold til udvikling Bech-Bruuns uddannelsesfunktion og kommunikationsflader.

 I afdelingen pige-pre-teen er fokus systematisk og struktureret koordinering af ad hoc-opgaver såsom oprydning, lægge sit tøj på plads, finde sine nøgler, pung og telefon samt arbejde med, at disse altid lander på deres faste plads, så de ikke bliver væk igen. I denne afdeling er der brug for en meget klar og kortfattet ledelsesmetode, når projekter skal udføres, hvorfor jeg vant til at veksle mellem ledelsesstile. I denne afdeling er vi jævnligt ude for prikkerunder, som her betyder, at der prikkes til den ting, der skal smides ud. Som i alle andre virksomheder giver prikkerunder anledning til følelsesladede stemninger. Jeg har derfor stor erfaring med de følelsesudbrud, der kan forekomme ved store omvæltninger i en virksomhed. Bech-Bruuns læringssituationer kan ligeledes medføre følelsesmæssige forstyrrelser, hvorfor min erfaring herom kan bidrage til at genskabe tillid og ro og dermed et behageligt arbejdsmiljø for alle, ligesom min evne til at koordinere og strukturere og lede projekter,kan skabe tryghed og harmoni.

Særligt effektivisering er en veludviklet spidskompetence, jeg besidder. Jeg har stor ekspertise i at drive Min Familie på en lille økonomi, der baserer sig på Statens Uddannelsesstøtte. Jeg er altså, sagt i total udeblivelse af al beskedenhed, blevet noget af økonom og dygtig til at prioritere i et lille budget. Vi har adgang til personalegoder som ridning, der benyttes af pige-pre-teen-afdelingen og dykkerkursus til den samlede drenge-teenage-værelse-afdeling. Tilmed konsurmerer Min Familie fødevare af højeste kvalitet, hvilket sikrer Min Familie at kunne leve op til fordomme som "speltmor", "økobørn", "giftfrie", "lidt-for-frelste" og "sunddom" og kunne dermed faktisk godt have boet på Østerbro. Jeg er altså flytbar i forhold til at være tættere på Bech-Bruun som min nye arbejdsplads.

Effektivisering kan også betyde innovation og implementering, hvilket giver anledning til konflikter. Jeg hilser konflikter velkommen, da jeg ser dem som en kærkommen mulighed for udvikling, hvilket kan give plads nye projekter.
Min Familie har været gennem større omgange af effektivisering af tidsforbrug. Fx. er der uddelegeret curlingopgaver, som hundeluftning og produktion af måltider og skoleafhentning - noget der fortsat kan give anledning til konflikter. Dog har det givet plads til nye innovative tiltag, som mere tid til at bijobbe, og dermed øge det økonomiske råderum, samt min faglige udvikling.
Jeg arbejder ud fra begrebet co-employment. Fx. kender pige-pre-teen alle kvarterets hunde og har dermed mulighed for at påvirke afdelingens egen hundeluftningsservice, samt vidensdele inden for sit ekspertfelt.
Min erfaring vil gavne Bech-Bruun idet, for mange konflikter i længden ærlig talt er udmattende, og jeg er blevet ekspert i at gennemskue, hvilke konflikter der bærer frugt, og hvilke man lige så godt kan aflive med det samme, hvilket i sig selv er effektivt.

Min Familie kommer og går der mange forskellige børn, voksne og dyr, og vi er altså i kontakt med alle lag samfundet - personer i alle aldre og alle uddannelsesniveauer, herpå har jeg en naturlig tilgang til at være ajour med, hvad der rør sig på markedet, og har derved også en viden om, hvilken retning Bech-Bruuns uddannelser skal tage.

Jeg håber at have skabt interesse for min person, og håber også at have demonstreret, at jeg ud over at være en kompetent initiativrig projektleder og uddannelseskonsulent også er både udvandt, serviceminded - jeg er jo fortsat curlignorgan, trods uddelegering benyttes mere og mere i Min familie.
Jeg er vant til at arbejde uden at kigge på klokken, da jeg Min familie er en slags livsstils-arbejde. Jeg er omstillingsparat  - jeg kan lynhurtigt omstille mit behov for ro og afslapning, efter en lang dag med personlig udvikling og dannelse på universitet, hvor jeg næsten opnår en meditativ tilstand i bilen på vej hjem, til at erkende, at både drenge-teenage-værelset og pige-pre-teen aktiv faciliterer et større antal besøgende, hvorfor jeg, som CEO, naturligvis straks opstiller min mentale tilstand fra meditativ og let sløret, til aktivt deltagende, networkende, servideminded, energirig, gastronomerende, mange-bolds-håndterende og samtidig bevarer godt humør og et glimt i øjet... As if...

Jeg ser frem til at høre fra jer :-)

Med venlig hilsen

Catarina Brasch Widunok

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Tillykke, du har vundet et antidemokratisk samfund!

Overskudsmødre med stor fed løgn på!